50 lat Mustanga (cz. 2)
Lata 70. XX wieku przyniosły dla Forda Mustang zmiany. Spowodowane to było wspomnianym w poprzedniej części artykułu kryzysem paliwowym oraz zwiększoną inflacją w Ameryce. Zmiany te dosięgły jednakże nie tylko Mustanga, ale i konkurencyjne marki, takie jak Dodge czy General Motors. Zaczęto zmieniać przepisy odnośnie emisji spalin samochodów czy ograniczeń prędkości. Ten okres to właśnie czas narodzin zmienionego Mustanga II. Auto było mniejsze, ograniczono spalanie paliwa, lepiej się je prowadziło. Do sklepów trafiły dwie wersje: 3-drzwiowy hatchback i 2-drzwiowy hardtop. Pomimo, że zmiany te dotknęły w pewien sposób wyglądu, jedno pozostało niezmienne – logo oraz atrapa chłodnicy. Pod maską znalazły zaś 4 wersje silników: 4-cylindrowy o mocy 88 KM, 6-cylindrowy generujący moc 105 KM oraz mocniejsze, o mocy 122 i 140 KM.
Rok 1974 to również sportowego luksusowego Forda Mustang II Ghia, 2-drzwiowego coupe, posiadającego winylowy dach oraz silnik V6 Mach 1 (silnik V8 dostępny był jedynie w Meksyku).
Odświeżony Mustang II przypadł do gustu Amerykanom, sprzedając się w około 296 041 egzemplarzach. W 1974 roku został doceniony przez magazyn Motor Trend, który przyznał mu tytuł „Car of the Year”.
W roku 1975 przedstawiciele Forda chcieli przywrócić paliwożerny (ale i mocarny) silnik V8, aby Mustang odzyskał moc. I tak powrócił 4.9 litrowy silnik V8. W testach o 0-100km/h nowe auto rozpędzało się w 10,5 sekund, z prędkością maksymalną 171 km/h. Był to pierwszy silnik w historii Mustanga, przy którym użyto systemu metrycznego – zwany był silnikiem 5.0 litrowym (przy rzeczywistej objętości 4.949 litra). Model z 1975 roku stał się 9. najlepiej sprzedającym się modelem w historii Mustanga.
Rok 1976 przyniósł dwie odmiany wyglądu: „Stallion” ze stylowymi kołami, wyczernioną atrapą grilla, zderzakami oraz „Cobra II”, z czarną atrapą grilla, imitowanym wlotem powietrza na masce, pasami biegnącymi wzdłuż auta oraz logo kobry na przednich nadkolach.
W 1977 roku wprowadzono kilka poprawek wizualnych jak nowe opcje kolorystyczne dla Cobry II, czy dach typu T-top dla modelu fastback. Rok później do sprzedaży wprowadzono limitowaną wersję modelu Cobra II, zwaną „King Cobra” (Kobra Królewska), której wyprodukowano jedynie 4 313 egzemplarzy. Wersja ta posiadała pasy biegnące wzdłuż auta, spojlery oraz kalkomanię w stylu Pontiaca Trans-Am z fakturą przypominającą skórę kobry.
Przeczytaj pierwszą część tekstu.