50 lat Mustanga (cz. 3)
Ford Mustang z biegiem lat święcił coraz większe triumfy oraz zdobywał coraz większą popularność. W 1979 roku postanowiono więc wydać na świat III wersję auta, nazwaną „Fox-Body”. Z taśmy produkcyjnej zjechały dwa warianty: 2-drzwiowy hatchback oraz 2-drzwiowy sedan. Można by rzec, że nowy model nieco odbiegał od poprzednich, typowo amerykańskich i ociekających chromem. W III wersji chromu było znacznie mniej, same kształty były bardziej europejskie, nie było już tej amerykańskiej zadziorności i agresywności. Zmieniono również przednią atrapę i reflektory, zrezygnowano z rozpoznawalnego wszędzie logo Mustanga. Taki design, o dziwo, utrzymał się do 1993 roku, czyniąc ten model najbardziej europejskim modelem Mustanga w historii.
III wersja otrzymała nieco mocniejszy silnik. W sklepach do wyboru były także dwie wersje. Jednak, przeznaczona do hatchbacków (wersja Cobra, jednakże wersja dużo uboższa, bo nieposiadająca np. spoilerów) do coupe (czyli Ghia). Z uwagi, że zbytnio nie modernizowano tej wersji, zarówno pod względem nadwozia jak i silników, początkowy boom na tą wersję szybko zmalał.
Trwało to do 1982 roku, kiedy na rynku pojawił się Ford Mustang GT, zmieniając oblicze i przyszłość samochodów należących do kategorii muscle car. Postawiono tutaj na mocne, zdecydowane i męskie hasło promujące Mustanga GT: „The Boss is Back” (czyli „Szef powrócił”, co było również nawiązaniem do modelu Mustang BOSS z lat 1969-1970). Pod maską znalazł się generujący moc 157 KM silnik V8, sportowy pazur w postaci sztywnego zawieszenia i opon. Konstruktorzy Forda, nauczeni tym, że ten kto się nie zmienia szybko wypada z obiegu, postanowili zmodernizować silnik, którzy osiągnął 225 KM (rok 1987). Cała gama silnikowa III wersji obejmowała auta z silnikiem od 2,3 litra do 5 litrowych silników V8 (model Cobra).
Ford Mustang został doceniony również przez kalifornijską policję, która potrzebowała auta zdecydowanie szybszego i lżejszego niż dotychczasowe, ciężkie Ford Crown Victoria czy Ford Fairmont. Z tej okazji, w liczbie 15 000 sztuk, powstał model Ford SSP Mustang o mocy 175 KM.
Przeczytaj pierwszą część tekstu.
Tagi: amerykańskie samochody, Ford, historia motoryzacji