Auto na CNG
CNG to z języka angielskiego Compressed Natural Gas – sprężony gaz ziemny. Gaz ten uzyskiwany jest poprzez odpowiednie sprężenie zwykłego gazu ziemnego i wykorzystywany na całym świecie jako paliwo.
Jaka jest różnica między LPG i CNG? LPG to mieszanina propanu i butanu, natomiast CNG to metan, zapewniający efektywne spalanie oraz minimalizację szkodliwych składników spalin. Ze względu na różnice fizykochemiczne związków wchodzących w skład paliw LPG i CNG, odmienne są także instalacje, umożliwiające korzystanie z nich. Warto o tym pamiętać szczególnie wtedy, gdy ktoś proponuje nam kupno specjalnej przejściówki, pozwalającej na tankowanie paliwa CNG do modelu instalacji, przystosowanego do LPG. NIE MA TAKIEJ MOŻLIWOŚCI, a próby tego rodzaju to narażanie się na ogromne niebezpieczeństwo.
Zalet korzystania z instalacji CNG jest sporo. Są to, między innymi:
- tańsze koszty użytkowania
Paliwo CNG to, w porównaniu do benzyny, oszczędność 60-70% kosztów.
- większe bezpieczeństwo
Ogromną zaletą instalacji CNG jest fakt, że, w odróżnieniu od instalacji LPG, nie są one zagrożone wybuchem.
CNG ma niższą temperaturę zapłonu, jest lżejszy od powietrza i szybciej się ulatnia. Groźba wybuchu w przypadku rozszczelnienia instalacji jest więc bardzo niewielka. Dzięki temu CNG jest znacznie bezpieczniejszy od gazu LPG i innych paliw.
Instalacja CNG jest przyjazna nie tylko dla użytkowników, ale także dla silnika samochodu. W przeciwieństwie do instalacji LPG nie ingeruje ona tak drastycznie w system wtryskowy silnika benzynowego, dzięki czemu poszczególne części nie zużywają się tak szybko.
Bezpieczeństwo samochodów z instalacją CNG zostało docenione w tych rejonach świata, w których gaz ziemny jest popularnie wykorzystywany jako paliwo samochodowe. Samochody z instalacją CNG znajdują się tam na wyposażeniu policji i szpitali.
- przyjazność dla środowiska
W porównaniu do innych paliw, gaz CNG jest paliwem bardzo ekologicznym. Samochody z instalacją CNG emitują do atmosfery aż o 20% mniej dwutlenku węgla. Znacznie zmniejszona jest także emisja innych szkodliwych związków.
Samochody z instalacją CNG spełniają normy EURO VI, które dla samochodów na inne paliwa obowiązywać będą dopiero od 2014 roku.
- cicha praca silnika
Samochody zasilane CNG są o 4 dB cichsze. Dla pieszych uczestników ruchu oznacza to wrażenie aż dwukrotnie mniejszego hałasu, powodowanego pracą silnika.
Żeby nie było zbyt różowo, przedstawić też trzeba kilka niedogodności, związanych z użytkowaniem samochodu z instalacją CNG. Są to:
- mniejszy zasięg
Na jednym tankowaniu samochodu z instalacją CNG przejedziemy krótszy dystans niż samochodem ze zbiornikiem o tej samej pojemności, napędzanym benzyną. Problem ten dotyczy jednak nie tylko instalacji CNG, ale wszystkich instalacji gazowych. Trzeba jednak przyznać, że rzeczywiście w przypadku instalacji CNG sytuacja wygląda jeszcze gorzej.
Dzieje się tak ze względu na bardzo dużą rozszerzalność cieplną, jaką charakteryzuje się gaz. Napełnienie zbiornika w 100% mogłoby więc skończyć się rozerwaniem go.
Praktycznie sytuacja wygląda następująco: na jednym litrze benzyny samochód jest w stanie pokonać podobną liczbę kilometrów, co na metrze sześciennym gazu ziemnego. Wynika z tego, że do przejechania 100 km potrzeba 10 metrów sześciennych gazu ziemnego. Tyle że do 10-litrowego zbiornika załadujemy gaz, który wystarczy jedynie na 40 % dystansu, jaki moglibyśmy pokonać, napełniwszy zbiornik benzyną.
- utrudnione tankowanie
Polscy użytkownicy instalacji CNG mają naprawdę twardy orzech do zgryzienia. W całym kraju jest jak na razie zaledwie 48 stacji tankowania CNG, z czego zaledwie część jest czynna całodobowo. W takich warunkach trudno jest sobie wyobrazić zaplanowanie jakiejkolwiek dłuższej trasy.
- stosunkowo wysoki koszt adaptacji samochodu
Żeby przystosować auto do korzystania ze sprężonego gazu ziemnego, wydać musimy około 7-8 tysięcy złotych, czyli o około 2-3 tysiące więcej niż w przypadku zakładania instalacji LPG.
Biorąc jednak pod uwagę późniejsze oszczędności, pieniądze wyłożone na przystosowanie samochodu szybko się zwrócą.
CNG nie dla każdego
Nie każdemu samochodowi instalacja CNG wyjdzie na zdrowie. Zbiorniki CNG w samochodach są znacznie większe od tych przystosowanych do LPG. Mają także grubsze ściany (z powodu wysokiego ciśnienia paliwa) i, generalnie, są znacznie cięższe. Dlatego też pojazdy fabrycznie przystosowane do CNG mają między innymi wzmocnione zawieszenie, a butle montuje się w nich najczęściej pod podłogą.
Na rynku pojawia się coraz więcej modeli z fabryczną instalacją CNG. Są to między innymi: Ople (Zafira, Astra, Combo), Fiaty (Multipla, Ducato, Doblo), Ford Focus C – Max, Volkswagen Caddy, Mercedes klasy E, Volvo (V70, S80, S60), Renault Kangoo, Citroeny (Berlingo, C3), Peugeoty (Partner, 206).
Perspektywy dla CNG w Polsce
Na zdrowy rozum mogłoby się wydawać, że czas sprężonego gazu ziemnego w Polsce właśnie nadchodzi. W dodatku, wraz z rozpoczęciem wydobycia gazu łupkowego, na rynku powinna pojawić się nadwyżka tego surowca, a wraz z nią spadek jego ceny. Na terenie naszego kraju funkcjonują też producenci instalacji CNG i specjalnych butli na sprężony gaz ziemny. Dodajmy do tego jeszcze coraz wyższe, rujnujące kieszeń przeciętnego kierowcy, ceny innych paliw. I co nam wychodzi? Otóż nic. Infrastruktura, niezbędna do rozwoju branży CNG, zamiast się rozwijać, jest w odwrocie. Z mapy Polski znikają kolejne stacje tankowania CNG, a niemal cała produkcja w branży CNG przeznaczona jest na eksport.
I jak tu się dziwić, że w całej Polsce jeździ zaledwie około 2000 samochodów wyposażonych w instalację CNG.
Tagi: ekologia w motoryzacji, technologie - motoryzacja