Bezpośredni wtrysk paliwa a instalacja LPG
Wykorzystanie w samochodzie LPG zamiast benzyny niesie za sobą wiele korzyści. Substancje wytwarzane w procesie jego spalania są znacznie mniej toksyczne dla środowiska naturalnego. Poza tym, biorąc pod uwagę różnicę w cenie tych dwóch paliw, spalanie gazu pozwala zaoszczędzić całkiem sporo pieniędzy. Oczywiście, najpierw trzeba zainwestować – porządna instalacja LPG to koszt rzędu kilku tysięcy złotych. Jednak koszt ten może zwrócić się już po roku czy dwóch. Później można cieszyć się z niemałych oszczędności, sięgających nawet 25 tysięcy złotych w okresie 5 lat.
LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem
Jeszcze kilka lat temu problem z instalacją gazową pojawiał się w przypadku samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wynikał on z faktu, że w trakcie pracy motoru wtryskiwacze narażone są na działanie wysokiej temperatury panującej w komorze spalania. Ich przegrzanie się może znacząco wpłynąć na parametry ich pracy, a są to urządzenia o ogromnej precyzji działania. Jeśli zaś weźmie się pod uwagę, że spalanie gazu generuje znacznie więcej ciepła niż w przypadku benzyny, odpowiedź na pytanie, czy instalować LPG w takim samochodzie automatycznie będzie negatywna.
Dzisiaj odsetek samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny sięga kilkudziesięciu procent. Ich rosnąca popularność zdopingowała producentów instalacji LPG do wzmożonego wysiłku i opracowania nowych rozwiązań. Przede wszystkim należało ochronić wtryskiwacze przed szkodliwym wpływem wysokiej temperatury. Osiągnięto to przy pomocy sekwencyjnego wtrysku gazu. Działa on podobnie jak w przypadku “zwykłych” silników, z pośrednim wtryskiem paliwa: gaz podawany jest do kolektora dolotowego, a moment otwarcia wtryskiwaczy określany jest z osobna dla każdego cylindra. Różnica polega na tym, że wtryskiwacze benzynowe muszą być chłodzone i oczyszczane z produktów spalania. W tym celu co jakiś czas do komory spalania podawana jest benzyna. Jej zużycie wynosi średnio ok. 3 l na 100 km. Nad całością procesu czuwa komputer, dobierający odpowiedni proporcje mieszanki paliwowej w zależności od warunków jazdy. Jeśli jednak samochód eksploatowany jest głównie w mieście, czas zwrotu kosztów inwestycji może się wydłużyć.
Drugim rozwiązaniem jest podawanie gazu do silnika w fazie ciekłej, przez fabryczne wtryskiwacze benzynowe, do których pompowany jest przez oryginalną pompę wysokociśnieniową. Oczywiście, musi ona zostać odpowiednio zmodyfikowana, by mogła pracować na dwóch paliwach. Sama instalacja gazowa jest wówczas prostsza i ingeruje w układ paliwowy w mniejszym stopniu. Takie rozwiązanie eliminuje też konieczność używania benzyny, nawet w trakcie rozruchu i pracy na jałowym biegu. Ponieważ LPG dostaje się go silnika w postaci płynu, nie stosuje się reduktora-parownika, w którym gaz musi odparować, do czego wymagana jest odpowiednia temperatura silnika. Oszczędności generowane dzięki temu typowi instalacji mogą być więc znacznie większe. Problem może jednak stanowić koszt samej instalacji, który może stanowić nawet dwukrotność tradycyjnej “sekwencji”.
Podejmując decyzję o montażu w samochodzie instalacji LPG, przede wszystkim należy pamiętać o tym, aby wybrać fachowy i renomowany warsztat. Tylko taki może bowiem zagwarantować wysoką jakość wykorzystanych części i całości wykonanej usługi. Prawidłowy montaż i kalibracja układu wpływa nie tylko na komfort eksploatacji, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, a na tym nigdy nie wolno oszczędzać.
Tagi: lpg