Bieżnikowane opony – zalety i wady
Co zrobić, kiedy nie stać nas od razu na nowe opony, a te stare nie są do końca bezpieczne, aby je użytkować? Z odpowiedzią przychodzi pewien proces zwany bieżnikowaniem opon. Proces, wokół którego na przestrzeni lat wyrosło wiele mitów i niedopowiedzeń. Na czym on polega? Jakie są jego zalety i wady?
Jak wspomniano wyżej, bieżnikowanie jest dość prostym procesem, w trakcie którego stary bieżnik zostaje zastąpiony nowym, bez konieczności wyrzucania całej opony. Sama metoda ma kilkadziesiąt lat, a powstała, kiedy uświadomiono sobie, że zdecydowana większość masy opony (około 80%) to korpus wykonany z linek stalowych zalanych odpowiednią gumą. Pozostały procent masy opony stanowi jej bieżnik. Logiczna więc była wymiana samego bieżnika, bez konieczności pozbywania się karkasu.
Są dwie metody bieżnikowania, a przed zastosowaniem każdej z nich opona jest uprzednio skrupulatnie badana przez pracownika, a później przez urządzenie o nazwie szerograf, które pozwala na wykrycie wszelkich zmian i uszkodzeń w oponie poprzez zastosowanie koherencji fal.
Istnieją dwie metody bieżnikowania opon:
- na zimno, gdzie karkas opony jest gruntowanie wyczyszczony (również ze starego bieżnika), a na niego nakładany jest nowy bieżnik pochodzący z produkcji fabrycznej;
- na gorąco, gdzie stary bieżnik również zostaje zdjęty z korpusu opony, a na jego miejsce nakładany jest pas gumy, na który z kolei nakładana jest gorąca forma. Forma ta odciska odpowiedni bieżnik, a po skończonym procesie opona poddawana jest dalszej wulkanizacji.
ZALETY BIEŻNIKOWANYCH OPON
Niewątpliwą zaletą jest cena opon bieżnikowanych, która potrafi być niższa nawet o 30%. Takie opony też muszą spełniać wszelki wymogi wytrzymałościowe i bezpieczeństwa, aby zostały dopuszczone do użytku. Można się również spotkać z głębszym bieżnikiem niż w oponach oryginalnych, co zmniejsza ryzyko akwaplanacji, czyli utracie przyczepności na powierzchni z wodą. Bieżnikowanie jest ponadto procesem bardziej ekologicznym, niż fabryczna produkcja opon, przy której używa się znacznie więcej ropy naftowej.
WADY BIEŻNIKOWANYCH OPON
Istnieje większe statystycznie prawdopodobieństwo, że opona bieżnikowana będzie miała szybciej usterkę niż opona nowa. Dodatkowo, minimalnie rośnie droga hamowania, spada przyczepność i maksymalna prędkość oraz rośnie głośność przy wykorzystaniu takich opon w samochodzie.
Warto też zaznaczyć, że o ile firmy produkcyjne specjalizujące się w wytwarzaniu bieżników używają dobrych jakościowo materiałów, to już te mniejsze korzystają z materiałów odpadowych przy produkcji bieżników, gdyż takie koszty są mniejsze.
Tagi: ekologia w motoryzacji, opony, opony letnie, opony zimowe