Bio-bus jeżdżący na biometanie
Brytyjska firma GENeco, będąca spółką przedsiębiorstwa wodociągowego Wessex Water w Bristolu, wyprodukowała pierwszy autobus zasilany paliwem pochodzącym częściowo z ludzkich odchodów. Choć sam pomysł wykorzystania metanu jako paliwa nie jest zupełną nowością, projekt cieszy się coraz większą popularnością ze względów ekologicznych i ekonomicznych. Otrzymywany w ten sposób gaz jest stosunkowo niedrogi i emituje około 30 procent mniej szkodliwych substancji niż tradycyjnie napędzane silniki.
Pojazd otrzymał nazwę Bio-bus i wyjechał w pierwszą podróż 20 listopada tego roku. Autobus ma długość ponad 12 metrów, jest w stanie pomieścić 40 osób i przejechać na pełnym baku trasę około 300 kilometrów. Bio-bus kursuje na linii Bath – Bristol Airport i z powrotem. Na zewnątrz autobusu zamieszczono grafikę przedstawiającą kilka osób w różnym wieku, siedzących na bidecie i wykonujących różne czynności (czytanie gazety, słuchanie muzyki itd.). Rysunek ten ma przekazać główną ideę projektantów i inżynierów, którzy chcieli stworzyć sposób tankowania pojazdów jak najbardziej ograniczający emisję zanieczyszczeń w miastach.
Dyrektor GENeco Mohammed Saddiq podkreśla, że dzięki produkcji gazu na bazie ścieków i odpadów, spółka jest w stanie wyprodukować niezbędną ilość biometanu dla około 8500 domostw i oczywiście na potrzeby środków transportu. Zaznacza też, że pojazdy korzystające z biopaliwa odgrywają ważną rolę w regulacji jakości powietrza w brytyjskich miastach. Pozyskiwane w ten sposób paliwo ogranicza zależność od paliw pozyskiwanych w tradycyjny sposób.
Gaz zasilający bio-bus powstaje ze ścieków domowych i odpadów żywnościowych, poddawanych fermentacji beztlenowej. Nie wydziela żadnych przykrych zapachów, jest całkowicie nietoksyczny i przyjazny środowisku. Tankowanie takiego autobusu trwa od 3 do 5 minut.
Produkcję tego typu pojazdów wspierają inne branżow firmy, w tym Scania produkująca autobusy oraz koncerny paliwowe.
Jak widać, odpady i ścieki mogą być cennym zasobem.
Tagi: autobusy, ekologia w motoryzacji