Czy warto kupić SUV-a?
SUV-y czyli samochody sportowo-użytkowe (sport utility vehicle, cokolwiek miałoby to znaczyć) to obecnie bardzo popularny segment motoryzacyjny. Te, często nazywane pseudo-terenówkami, samochody coraz częściej stają się alternatywą dla normalnych, osobowych samochodów. Jakie są ich zalety i wady?
Do niewątpliwych zalet należy zaliczyć stylistykę SUV-ów – podobają się one niemal każdemu, a w związku z tym, że na naszych drogach wciąż nie ma ich zbyt wiele, zapewniają poczucie indywidualności. Kolejną zaletą jest niewątpliwie bardzo duża przestrzeń bagażowa, która często może być jeszcze zwiększana przez złożenie tylnych siedzeń. Kolejnym plusem tych aut są potężne silniki, często kilkusetkonne, co daje bardzo dobre osiągi i dynamikę auta.
Z mocą wiąże się jednak pierwsza znacząca wada tego typu aut – duże spalanie. Do napędzenia ogromnego, mającego dobre przyspieszenie auta potrzeba sporej ilości paliwa. Jeżeli cenimy sobie ekonomiczność jazdy, SUV nie będzie dla nas dobrym rozwiązaniem. Także gabaryty SUV-ów mogą się okazać w miejskiej dżungli dość znaczącą wadą. Nie mówimy tu tylko o kłopotliwym poruszaniu się po mieście, ale przede wszystkim o parkowaniu. Poza tym nowoczesny samochód osobowy oferuje nam prawie wszystkie cechy SUV-a tj. dobre zawieszenie, potężny silnik i komfort jazdy. Przez to, że waga osobówki jest niższa, tradycyjne samochody oferują mniejsze zużycie paliwa.
Mimo szosowego charakteru SUV-ów niektóre z nich oferują typowo terenowe rozwiązania takie jak skrzynie biegów rozdzielczo-redukcyjną czy sztywny most. Jednak większość klientów zainteresowanych tego typu autami pewnie nigdy nie skorzysta z tych udogodnień. Wszystko zależy więc od naszego gustu i zasobności portfela, bowiem SUV-y są nie tylko drogie w eksploatacji, ale też droższe od samochodów osobowych w podobnej klasie. Jeżeli jednak cenimy wyróżnianie się na drodze i nietuzinkowy design aut, to „pseudo-terenówki” powinny nas zainteresować.
Tagi: porady motoryzacyjne, SUV
Ja mam wrażenie, że większości ludzi, którzy używają SUV ów wcale nie potrzebuje tego typu samochodu. Taki lans tylko, droga zabawka…
No nie wiem, na polskie drogi, szczególnie te boczne, SUVy są bardzo przydatne. Nie trzeba się martwić o każdą mijaną dziurę, bo zdażyło mi się sedanem uszkodzić zawieszenie. Często jeżdżę po mniej uczęszczanych, a tym samym dziurawych drogach. Kupiłem sobie Suzuki Vitara i naprawdę musze powiedzieć, że komfort jazdy jest dużo większy, nie muszę obawiać się o każdą przeszkodę. A koszt jest podobny do sedanów więc nie wiem czy można tu mówić o szpanie. Ja za swoją Vitarę dałem około 60-70 tysięcy (nową), ale trafiłem na bardzo dobrą promocję w Pol-Motors we Wrocławiu.
Po pierwsze – każdy SUV prowadzi się gorzej nawet od kombiaka – wynika to z wielkości kół, masy i kształtu tych dwóch typów aut.Moje doświadczenie – SUV typu BMW X5 po przekroczeniu szybkości 150 km/h prowadzi się gorzej niz Passat z tego samego rocznika. Ten ostatni przyspiesza o wiele lepiej i po przekroczenie tej prędkości przykleja się do asfaltu a ten duzy zaczyna odrywać od niego. A gdy jeszcze wiatr wieje … Prosta fizyka. Po drugie – byle kombiak z reguły oferuje oo wiele więcej miejsca w bagażniku niż SUV. I to tyle rozwiewania mitów na temat SUV-ów, produkowanych przez producentów takich aut. SUV-y sa kupowane głownie dlatego, ze łatwiej wsadzić zapasiona du..ę do takiego auta niz nachylać się i krzywić przy wsiadaniu do normalnego auta.