Ford Mondeo MK3
Forda Mondeo MK3 zaprezentowano w 2000 roku w trzech wersjach nadwozia: sedan, kombi i liftback. Produkowano go do 2007 roku w Kolonii. Przez ten okres auto przeszło dwa faceliftingi (w 2003 r. i 2005 r.). Największymi atutami Forda Mondeo MK3 są od tej pory: nowoczesny design, dobre wyposażenie, a także konkurencyjna jak na średnią klasę cena.
W ofercie silnikowej Mondeo MK3 pojawiło się 7 wariantów benzynowych (1.8 o mocy 110 KM, 1.8 o mocy 125 KM, 1.8 SCi o mocy 130 KM, 2.0 o mocy 145 KM, 2.5 o mocy 170 KM, 3.0 o mocy 204 KM i 3.0 ST220 o mocy 220 KM) i 6 wersji wysokoprężnych (2.0 TDDi o mocy 90 KM, 2.0 TDDi o mocy 115 KM, 2.0 TDCi o mocy 115 KM, 2.0 TDCi o mocy 130 KM i 2.2 TDCi o mocy 155 KM). Na uwagę zasługują przede wszystkim silniki benzynowe, z którymi nie powinno być większych problemów (pod warunkiem, iż nie zamontujemy w nich instalacji LPG). Nie poleca się natomiast zakupu aut z silnikiem 1.8 SCi, gdyż boryka się on z dość awaryjnym bezpośrednim wtryskiem. Najlepszym silnikiem pod instalację LPG jest napęd benzynowy 2.0 o mocy 145 KM.
Zanim zdecydujemy się na zakup tego auta należy wziąć pod uwagę jego słabe strony. Są nimi: nieumiejętne zabezpieczenie nadwozia przed korozją (często pojawiająca się rdza na dolnych krawędziach drzwi), niski poziom jakości materiałów zastosowanych w środku auta, skorodowany wydech, uszkodzenia zamka do otwierania maski. Hamulce także wymagają troskliwej opieki. Czasami zdarza się również, że w Mondeo MK3 z silnikiem TDCI zawodzi turbosprężarka, a gumowa rura łącząca zawór recyrkulacji spalin z intercoolerem pęka. Silniki TDDi, które są zasilane pompą rotacyjną stosunkowo rzadziej miewają takie usterki, lecz dysponują o wiele niższą mocą niż jednostki silnikowe TDCi. Częstym problemem w Mondeo MK3 i jednocześnie jednym z najdroższym elementów do wymiany w tym aucie jest zepsute dwumasowe koło zamachowe. Dochodzące spod maski drgania przy zmianie biegów oraz przy niskich obrotach wskazują na konieczność wymiany tego elementu, gdyż może to za sobą pociągnąć również zakup nowego sprzęgła. Fordy Mondeo MK3 napędzane silnikami TDDi i TDCi mogą mieć także kłopoty z wtryskiwaczami, które prędzej czy później należy wymienić.
Mocną stroną tego modelu Forda Mondeo jest przede wszystkim łańcuch rozrządu montowany we wszystkich silnikach MK3. Pozwala on na znaczne zmniejszenie kosztów związanych z eksploatacją tego auta. Ponadto precyzyjność prowadzenia daje kierowcy ogromną radość z jazdy, głównie za sprawą bezawaryjnego i nowoczesnego zawieszenia.
Stylistycznie auto to prezentuje się całkiem przyzwoicie. Wersje poliftingowe mogą poszczycić się elegancją i „charakterem”. Z czasem ta limuzyna o krawędziach pełnych załamań i ostrych kantów przekonują do siebie i to dość skutecznie.
Po 2003 i 2005 roku Mondeo MK3 stało się estetyczniejsze i przyjemniejsze w obsłudze. Polepszyły się również materiały wykończeniowe zastosowane w kokpicie.
Wnętrze Mondeo MK3 satysfakcjonuje pod względem ilości miejsca w przedziale pasażerskim. Co też przy długości ponad 4.7 m, szerokości ponad 1.8 m oraz wysokości nieco ponad 1.4 m nie jest niczym dziwnym. Ani pasażerowie z przodu, ani ci znajdujący się na tylnej kanapie (nawet 3 osoby dorosłe)na pewno nie będą uskarżać się na niewygodną jazdę czy zbyt małą przestrzeń, lecz będą czuli się bardzo swobodnie. Ponadto 500 litrów pojemności bagażnika stanowi wynik bardziej niż zadowalający.
Mondeo MK3 można nazwać pełnoprawnym konkurentem VW Passata i Toyoty Avensis. Wbrew obiegowym opiniom model Mk3 nie należy do najbardziej awaryjnych pojazdów, choć nie jest on też wzorem doskonałości czy istnym przedmiotem pożądania. Jest za to bardzo praktyczny, przestronny i pozwala na ekonomiczną oraz ekologiczną jazdę (do 8l./100km i 12 l/100 km w mieście). Ponadto jednostka napędowa oraz jej osprzęt, układ kierowniczy i zawieszenie sprawują się rewelacyjnie.