Hybryda ze stajni Subaru
Pomimo, że 13 lat temu Toyota zaprezentowała pierwszy na świecie samochód hybrydowy – Prius, to mało kto wie, że takie auto powstało już w 1900 roku. Mowa tu oczywiście o pojeździe nazwanym „Semper Vivus” (łac. „wiecznie żywy”), a powstałym dzięki współpracy Ferdinanda Porsche z firmą Ludwig Lohner & Co. Ówczesne auto posiadało dwa motory elektryczne umocowane na przednich piastach kół, a wspomagane były przez silnik spalinowy. Akumulatory, o wadze 1800 kg, posiadały 44 ogniwa i napięcie 80 volt i wytwarzały moc równą 3,5 KM. Jednakże nie można wątpić, że to właśnie Toyota Prius był pierwszym współczesnym pojazdem hybrydowym. Z czasem i inne firmy motoryzacyjne zaczęły dostrzegać plusy wprowadzenia pojazdu hybrydowego do katalogu.
Nie inaczej stało się z firmą Subaru, która dotychczas trzymała się nieco na uboczu, jeśli chodzi o łączenie silnika elektrycznego ze spalinowym. Podczas tegorocznego New York Auto Show została zaprezentowana hybrydowa wersja rocznego już modelu kompaktowego crossovera ze stajni Subaru, XV Crosstrek, o nazwie XV Crosstrek Hybrid. I pomimo że technologia hybrydowa zastosowana w tym aucie jest zbliżona do technologii hybrydowej prezentowanej w innych pojazdach, to jednak odrobinę się od nich różni. Jak na crossovera przystało, auto ma prześwit wynoszący aż 221 mm, co jest wartością robiącą wrażenie i ułatwia poruszanie się w terenie.
Z zewnątrz producent zastosował kilka zmian w stosunku do pierwowzoru. W hybrydzie Subaru uświadczymy automatycznie sterowane przesłony w kratce grilla, aluminiowe felgi o wzorze specjalnie zaprojektowanym dla tego modelu, tyle światła LED. W środku zaś znajdziemy wyświetlacz 4,3-calowy ekran LCD, zmienione zegary, ulepszony system układu ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC). Dodatkowym plusem jest zastosowanie lepszych materiałów odpowiedzialnych za wygłuszenie samochodu. Nowe Subaru dostępne będzie w unikalnym kolorze Plasma Green Pearl.
Pod maską hybrydy znajdziemy 2 litrowy, czterocylindrowy silnik typu bokser o mocy 148 KM i z momentem obrotowym wynoszącym 196 Nm. Silnik elektryczny nie powala, gdyż generuje jedynie moc równą 13 KM, z momentem obrotowym równym 95 Nm. Zużycie paliwa ma wynosić 8,4 l/100 km w trybie miejskim, i 6,9 l/100 km na autostradzie.
Auto dostępne będzie w sprzedaży jesienią, a cena auta w USA rozpoczyna się od 25 995 dolarów.
Tagi: ekologia w motoryzacji, hybrydy, japońskie samochody, Subaru