Frankfurt Motor Show 2013 – hybrydowy model BMW i8
Trwający Frankfurt Motor Show jest mekką dla fanów motoryzacji i producentów aut, gdzie mogą oni zaprezentować swoje nowe modele, bądź też samochody koncepcyjne. Nie inaczej dzieje się podczas tegorocznych targów, gdzie bawarski producent BMW zaprezentował produkcyjną wersję modelu hybrydowego i8, pokazanego w 2011 jako model koncepcyjny. I między autem z 2011, a tym z 2013 nie widać za wiele różnic.
BMW i8 jest autem sportowym i ekologicznym. W modelu produkcyjnym zrezygnowano z pół przezroczystych drzwi. Można by rzec, że końcowy i8 wygląda mniej futurystycznie niż jego koncepcyjny poprzednik, jednak nie jest to w żaden sposób wadą. Przód auta zdobi muskularny pas przedni, od którego wręcz bije siłą. Atrapa chłodnicy zwieńczona jest LED-owymi reflektorami, a linia dachu spokojnie opada sprawiając, że auto wydaje się bardzo opływowe. Samochód zyskał także 20-calowe aluminiowe felgi. Możliwe jest dobranie felg wykonanych z CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic), czyli z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknami węglowymi, które jest ekstremalnie trwałe i bardzo lekkie. W technologii CFRP jest zresztą wykonana konstrukcja przedziału pasażerskiego auta oraz aluminiowy moduł łączący części układu napędowego i zawieszenia, zgodnie z koncepcją LifeDrive.
Wspomniana wyżej opływowość powstała również dzięki długiej masce, elementom aerodynamicznym oraz szerokiemu rozstawowi osi. I8 pochwalić się może bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza Cd=0,26. Pozwala to na bezpieczną i dynamiczną jazdę, gdyż pojazd jest wprost dociskany do jezdni.
Waga pojazdu to 1490 kg, w większości dzięki zastosowaniu bardzo lekkiego CFRP. Zwrócono również uwagę na rozkład ciężaru, umieszczając akumulator wysokiego napięcia pośrodku pojazdu.
BMW i8 dostępne będzie z 3-cylindrowym silnikiem benzynowym TwinPower Turbo, który działał będzie wspólnie z elektrycznym układem napędowym oraz z akumulatorem litowo-jonowym. Prąd do naładowania akumulatora będzie mógł być pobierany z każdego gniazdka elektrycznego. Wyraźny jest też rozkład mocy przekazywanej na tylne i przednie koła. Silnik benzynowy daje 170 KM mocy na tylne, a elektryczny 131 KM na przednie koła. Zasięg samego silnika elektrycznego to jedynie 35 km z maksymalną prędkością rzędu 120 km/h. Oba napędy dają całkowitą moc 362 KM. Ceny auta nie są jeszcze znane.
Tagi: BMW, Frankfurt Motor Show, hybrydy, imprezy motoryzacyjne, samochody koncepcyjne