Infiniti Q50 jesienią już na drogach!
Jesienią 2013 roku na rynku pojawi się nowy gracz ze stajni Infiniti – Q50. Będzie to pierwszy samochód posiadający elektroniczny układ kierowniczy „steer-by-wire”, który początki swe bierze w tachnologii odrzutowców i śmigłowców. System DAS (Direct Adaptive Steering), czyli bezpośrednie kierowanie adaptacyjne, umożliwi kierowcy wybór trybu układu kierowniczego. Całość czynić będzie Q50 idealnym sedanem, łączącym dynamikę auta sportowego z klasą i wygodą. W opracowywanie układu kierowniczego wkład miał mistrz świata Formuły 1, a także dyrektor ds. osiągów Infiniti – Sebastian Vettel. Q50 dostępny będzie nie tylko w wersji ze sterowaniem adaptacyjnym w technologii Direct Response Hybryd, ale i w wersji inteligentnego systemu napędu na 4 koła.
Wspomniany wyżej system DAS pozwala na zmianę parametrów jazdy, dostosowując je do potrzeb i warunków panujących na drodze. Zmiany charakterystyki systemu sterowania dokonywane są za pomocą ekranu dotykowego. Przykładem takiego dostosowania jest np. parkowanie pojazdu, gdzie przy odpowiednim przełączeniu systemu kierowniczego sama kierownica chodzi bardzo lekko i płynnie, ułatwiając wykonywanie manewrów, a np. przy jeździe dynamicznej, przy większych prędkościach – odpowiednie ustawienie systemu da opór kierownicy. Zaletą jest także możliwość zapisu indywidualnych ustawień kierownicy, gdyż system ten posiada pamięć. Pomimo bezawaryjności potwierdzonej testami, w razie wystąpienia awarii systemu DAS, posiada on potrójne zabezpieczenia takie jak mechanizm zwrotniczy, który dba o bezpieczeństwo kierującego. Sam system kierowania adaptacyjnego przesyła przednim kołom dane dotyczące ruchów kierownicą. Tam znajduje się czuły siłownik, który napędza przekładnię kierowniczą. Dzięki temu nie występują żadne opóźnienia reakcji. System ten wyeliminował także wibracje występujące na kierownicy. Dodatkową zaletą jest zastosowanie aktywnego asystenta toru jazdy (Active Lane Control), który utrzymuje pojazd na właściwym pasie.
W wersji Infiniti Q50 3.5 Hybrid (silnik hybrydowy o mocy 360 KM) system DAS jest standardowy, dla Q50 2.2d (diesel o mocy 170 KM) zaś opcjonalny. Modele Q50 bez systemu DAS wyposażone są w elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy. Cena wersji podstawowej Q50 to 144 000 zł.
Tagi: Infiniti, japońskie samochody