Instalacja LPG – co warto wiedzieć
Zakładanie instalacji LPG w autach wywołuje takie same kontrowersje w użytkownikach jak odwieczny problem wyższości samochodów z silnikiem diesla nad benzynowymi, czy wyższości koncernów japońskich nad niemieckimi. Ci, którzy zazwyczaj zakładają takie instalacje, są z nich zadowoleni, natomiast osoby napędzające swoje pojazdy tradycyjnie będą się upierać, że gaz szkodzi silnikowi i pozostałym podzespołom samochodu.
Ludzie, którzy biorą pod uwagę zainstalowanie LPG w swoich samochodach uwzględniają głównie wątek ekonomiczny, a niekiedy też ekologiczny. Auto napędzane gazem nie emituje do atmosfery tak szkodliwych dla środowiska spalin jak te wytwarzane przez silniki benzynowe i diesel. Ale wątek ekonomiczny w tym przypadku jest najważniejszy. Obecnie średnia cena gazu LPG na stacjach to jakieś 2, 20 zł., ON 95 to 4, 50, a oleju napędowego 4, 30. Więc, szybko licząc, za te same pieniądze gazu mamy dwa razy więcej.
Cena zamontowania w samochodzie instalacji gazowej uzależniona jest od rodzaju samochodu, a właściwie od mocy silnika i ilości cylindrów. Zaczyna się od 1600, a dochodzi do 6000 tysięcy. LPG zakłada się głównie w samochodach napędzanych benzyną, ale możliwa jest też przeróbka diesli. Montaż gazu w popularnej w kraju Skodzie Fabii kosztuje ok. 2500 złotych. Średnio Fabia z silnikiem 1,4 powinna spalać nie więcej jak 8 litrów gazu na 100 kilometrów. Jeśli ktoś jeździ do pracy pięć dni w tygodniu przynajmniej 60 kilometrów w obie strony to koszt tygodniowy gazu wyniesie w granicach 60 zł., benzyna w tym przypadku przy spalaniu ok. 6, 5 będzie kosztować jakieś 90 zł. Więc oszczędności w miesiącu mamy 120 zł., czyli instalacja powinna się zwrócić wciągu półtora do dwóch lat, a potem to już czyste oszczędzanie.
Również koncerny samochodowe montują instalacje gazowe fabrycznie lub zezwalają klientowi w określonych serwisach na założenie jej indywidualnie przy jednoczesnym nie traceniem gwarancji udzielanej przy zakupie nowego samochodu. Są to instalacje specjalnie dedykowane do określonych silników. Jeśli chcemy zamontować gaz w starszych modelach, a tak dzieje się zazwyczaj, wtedy trzeba się zdecydować na jej rodzaj.
Jest pięć rodzajów instalacji:
- Obecnie najpopularniejsza instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej
- Instalacja mieszalnikowa bez regulacji składu
- Instalacja mieszalnikowa z elektroniczną regulacją składu mieszanki,
- Instalacja wielopunktowa zasilania gazem w fazie lotnej, o ciągłym zasilaniu
- Instalacja wielopunktowa zasilania gazem w fazie lotnej, poprzez elektronicznie sterowane zawory.
Przeciwnicy instalacji gazowych swoją niechęć do LPG argumentują głównie spadkiem mocy silnika, trudnościami w odpalaniu auta w czasie mrozów, montowany zbiornik zabiera miejsce w bagażniku. Osoby, które mają LPG w swoich autach i regularnie dbają o instalację, nie powinny mieć większych problemów z samochodem niż ci jeżdżący tradycyjnie.
Tagi: lpg, porady motoryzacyjne