Pages Menu
Categories Menu

Dodane w cze 29, 2017 in Samochody | 2 komentarzy

Instalacja LPG – podstawowe informacje

LPG w samochodzie

Ada_Tom/bigstockphoto.com

Kupując samochód oprócz preferencji dotyczących marki i aspektów technicznych pojazdu, wielu kierowców kieruje się również późniejszymi kosztami eksploatacji, a także codziennymi kosztami utrzymania. Spora cześć posiadaczy aut decyduje się na inwestycję w instalację gazową.

Rodzaje instalacji LPG

Na rynku dostępnych jest pięć generacji układów LPG:

  • Pierwsza generacja (najstarsza) przeznaczona jest dla aut gaźnikowych,
  • Druga instalacja dedykowana jest samochodom z wtryskiem benzyny, które wyposażone są w mechaniczny mieszalnik,
  • Trzecia generacja (powoli zaczyna odchodzić z rynku wraz ze starymi autami) to pojazdy gdzie wtrysk gazu dochodzi bezpośrednio do kolektora ssącego,
  • Czwarta generacja, to samochody posiadające sekwencyjny wtrysk gazu – taką instalację gazu wykorzystuje się zarówno w silnikach z bezpośrednim jak i pośrednim wtryskiem gazu,
  • Piąta generacja oparta jest na wtrysku gazu w fazie ciekłej. Jest to dość droga instalacja, która nie pogarsza osiągów samochodu, a przy tym jest oszczędna.

Gaz w samochodzie – co warto wiedzieć?

Dobrze wyregulowana instalacja LPG prowadzi do zużycia o 20% więcej paliwa niż przy spalaniu benzyny. Przyczynia się to do drobnego pogorszenia osiągów auta. Zwiększenie spalania gazu nie stwarza problemów z zachowaniem norm spalania dla danego modelu.

Instalacja gazowa wpływa na ogólną eksploatację samochodu. Przekłada się nie tylko na generowanie oszczędności, lecz również na opiekę serwisową, zwiększony zasięg i bezpieczeństwo, a także wpływa na ekologię. Orientacyjna cena instalacji LPG z dobrymi jakościowo komponentami wynosi około 2500 złotych (dla silnika 4-cylindrowego). Przy średnim miesięcznym przebiegu 1500 kilometrów, oszczędności mogą sięgać nawet 230 złotych (przy IV generacji instalacji). W skali roku daje to kwotę 2760 złotych. Przy założeniu, że statystyczny Polak eksploatuje samochód przez średnio cztery lata, oszczędności mogą sięgnąć około 11 tysięcy złotych (moto.pl).

Warto nadmienić, że butla z gazem jest jednym z najbezpieczniejszych elementów całego pojazdu. Nie poddaje się ogniowi powyżej 600 stopni Celsjusza. Jest odporna na rozerwanie, a ciśnienie robocze wewnątrz zbiornika wynosi od 5 do 17 barów i zależy od warunków. Graniczne wartości sięgają nawet 67 barów (jest to ścisłe określone przez przepisy). Samochód posiadający instalację gazową może pokonać dłuższą trasę, niż typowy „benzyniak”, bez konieczności tankowania. Zakładając przeciętną pojemność zbiornika około 45-60 litrów, przy średnim spalaniu 10 litrów gazu, można przejechać więcej o 450-600 kilometrów. Większe auta pozwalają na montowanie zbiorników o pojemności nawet 80-90 litrów.

Tagi:

2 komentarze

  1. Gazowałem auto (Fiat 500l) ostatnio, do tej pory jeździłem dieslem i samą benzyną. Do gazowania w sumie namówił mnie znajomy, ale nie żałuję. Instalacje jaką mi założono to Brc Kiat Alba, serwisuje auto regularnie. Jestem bardzo zadowolony, wszystkie mity odnośnie lpg obalone:)

  2. W moim przypadku gdzie pokonuje miesięcznie blisko 3 tys km moja instalacja BRC zwróciła mi się po niespełna pół roku. Dla mnie lpg niesie za sobą wiele korzyści obecne instalacje są na tyle dopracowane, że nie mają aż tak dużego wpływu na szybsze wyeksploatowanie się auta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.