Maybach – historia marki
Luksus, elegancja, przepych – to niewątpliwie przymiotniki jakie przychodzą na myśl, gdy usłyszymy słowo „Maybach„. Ten niemiecki producent samochodów z najwyższej półki od lat jest synonimem bogactwa.
Obecnie auta marki Maybach należą do ścisłej czołówki najdroższych seryjnie produkowanych samochodów (na przykład za model 57 w wersji podstawowej zapłacimy 310 tysięcy euro). Jest to także firma z długimi tradycjami. Z powodzeniem można Maybacha nazwać przedsiębiorstwem rodzinnym, bowiem założyli go, w 1909 roku, Wilhelm i Karl Maybachowie, ojciec i syn.
Jednak początki tej firmy to nie przemysł samochodowy, a lotniczy. Firma Maybach produkowała wyłącznie silniki lotnicze o dużej mocy, na przykład do Zeppelinów. Później rozpoczęto produkcję silników z zapłonem iskrowym do samochodów, jednostek pływających czy pojazdów szynowych. Warto zaznaczyć iż Maybach Motorenbau (bo tak brzmi pełna nazwa firmy) była jednym z pionierów wykorzystywania silników Diesla.
Po zakończeniu I Wojny Światowej produkcja lotnicza była na mocy Traktatu Wersalskiego zabroniona, więc firma przebranżowiła się na produkcję luksusowych samochodów osobowych. Co ciekawe Wilhelm Maybach miał już w tej dziedzinie pewne doświadczenie, bowiem był konstruktorem Mercedesa 34 PS.
Pierwsze auto ze znaczkiem Maybach pojawiło się w 1919 roku. Rok 1921 to wydanie modelu W3 z silnikiem o pojemności 5,7 litra, a 1926 to model W5 już z silnikiem 7-litrowym. Produkcja aut osobowych pozostała marginalną działalnością firmy (ok 2100 pojazdów przez 20 lat).
Podczas II Wojny Światowej firma znów zaangażowała się w produkcję militarną. Produkowano między innymi silniki spalinowe do czołgów Panzer IV, Tygrys I i Pantera. Po wojnie nie udało się wskrzesić marki. Dopiero po śmierci Karla Maybacha prawo do posługiwania się marką przejął koncern Daimler-Benz.
W pięćdziesiąt dwa lata po wojnie, w 1997 roku, na Tokio Motor Show zaprezentowano nowy model Maybacha. Od tego czasu firma zaczęła prężnie prosperować. Rok 2002 to premiera dwóch modeli: 57 i 62. 2005 rok to prezentacja modelu Exelero, stworzonego by pokonać granicę 350 km/h.
Maybach pozostaje marką niezwykle luksusową. W Niemczech takim autem jeździ około 50 osób, w Polsce tylko 10. Samochody tej marki wykonuje się wyłącznie na zamówienie, po którym trzeba poczekać na produkcję. Odbiór następuje po kilku miesiącach. Lecz dla prawdziwego luksusu, luksusu Maybacha, warto poczekać.
Tagi: historia motoryzacji, Maybach, niemieckie samochody, samochody luksusowe
Ale urwał !!!