Mercedes – historia marki
Mercedes to wyjątkowa marka. Jest rozpoznawana jako symbol tradycji, a jednocześnie bardzo innowacyjna firma. Historia zaczyna się 22 grudnia 1900 roku. Wtedy to dostarczono pierwszego Mercedesa, produkowanego jeszcze przez spółkę Daimler Motoren Gesellschaft (DMG, powstała ona w 1983 roku). Późniejsze nazwy firmy to Daimler-Benz oraz Daimler AG (wcześniej DaimlerChrysler AG), która jest używana do dzisiaj. Słynny znak Mercedesa był początkowo zębatką, dopiero z czasem zamieniono go na wieniec laurowy z gwiazdą w środku.
Historia marki, ale też motoryzacji, zaczyna się w 1886 roku. Panowie Daimler i Benz stworzyli wtedy, niezależnie od siebie, pierwsze pojazdy, które można nazwać samochodami. Konstrukcje były przez pewien czas doskonalone. Inżynierowie założyli swoje firmy: Benz&Cie. oraz Daimler Motoren Gesellschaft. Połączyły się one dopiero w 1926 roku (chociaż pierwsza umowa o współpracy pochodzi już z 1924 roku). Wpływ na to miały także ówczesne realia – I wojna światowa, decyzja była więc stymulowana również rządowymi dekretami.
Ciekawe jest pochodzenie nazwy „Mercedes”. Nie została ona wymyślona ani przez Daimlera, ani Benza. Autorem jest austriacki przedsiębiorca o nazwisku Jellinek. Był on fanem motoryzacji, zamawiał kolejne modele Daimlera dla siebie, ale także zaczął nimi handlować. Jego wkład w rozwój marki był ogromny. Jellinek brał także udział w rajdach, w których występował pod pseudonimem „Mercedes” (było to imię jego córki). Nazwa początkowo była używana do oznaczenia zespołu, ale szybko zaczęto tak nazywać samochody Daimlera.
Interesujący jest inny fakt związany z nazewnictwem. Pierwszy samochód, który był nazywany Mercedesem, został dostarczony Jellinkowi w 1900 roku. Była to maszyna z silnikiem o mocy 35 KM. Co istotne, jej twórcą był… Maybach. Wychodzi więc na to, że pierwszego Mercedesa zrobił Maybach!
Połączenie sił dwóch genialnych konstruktorów i powstanie firmy Daimler-Benz AG zostało zaznaczone zaprezentowaniem nowego modelu samochodu z silnikiem o pojemności dwóch litrów. Model pokazano na berlińskich targach. Już cztery lata później, w roku 1930, na targach w Paryżu firma pokazała światu maszynę olśniewającą rozmiarem, osiągami, ale i ceną. Nowy pojazd był wyposażony w ośmiocylindrowy silnik o pojemności 7,7 litra. Nazywano go „Duży Mercedes”.
W czasie II wojny światowej firma oczywiście została zaprzężona do służby narodowi. W fabrykach Daimler-Benz AG produkowano silniki do czołgów, statków i samolotów. Po wojnie wrócono do starego profilu produkcji. Mercedes wciąż się rozwijał. W 1968 roku wypuścił pierwszy model klasy średniej: 200 D. Z kolei w 1972 roku powstało auto, które jako pierwsze nazywano „Mercedesem klasy S„. Był to model 280 SE. Dwa lata później wprowadzono kolejne modele – 240 D 3.0 był wyposażony w trzylitrowy silnik o mocy 80 koni mechanicznych.
Połączenie Daimlera i Benza uważa się za najdłuższą fuzję dwóch marek w historii motoryzacji. Firma przetrwała pod taką nazwą do 1998 roku, kiedy doszło do wykupienia Chryslera przez Daimler-Benz AG. Nową nazwą było DaimlerChrysler. Związek dwóch korporacji przetrwał do 2007 roku. Z powodu słabej kondycji finansowej Amerykanów, Niemcy sprzedali Chryslera. Obecnie firma nazywa się Daimler AG, a Mercedes-Benz to nazwa jednej z marek w ich grupie. Gwiazda będąca jej znakiem jest chyba najlepiej rozpoznawalnym logo w świecie motoryzacji. Nic dziwnego – historia Mercedesa to historia branży.
Tagi: historia motoryzacji, Mercedes, niemieckie samochody
No Toż to takie