Najszersze opony (wg. Top Gear Polska)
Top Gear Polska przygotował ranking najszerszych opon zakładanych w samochodach pochodzących z seryjnej produkcji. Nie tylko ich rozmiary zaskakują, ale i ceny.
Na prowadzenie wychodzi superauto o mocy 916 KM, czyli McLaren P1. Ten mocarz posiada założone z przodu opony o rozmiarze 245/35 ZR19, z tyłu zaś znajdują się opony 315/30 ZR20. Pierwsza cyfra oznacza szerokość opony wyrażoną w milimetrach, drugą cyfrą jest stosunek wysokości boku opony do szerokości bieżnika. Indeks ZR oznacza tutaj współczynnik prędkości, czyli do jakiej maksymalnej prędkości można rozpędzić auto na tych oponach, posiadając maksymalne obciążenie. ZR daje nam prędkość do 240 km/h. Oprócz opon niezwykle ważne są hamulce zdolne wyhamować prędkość takiej bestii. Za ten proces odpowiadają tarcze hamulcowe, które, tak jak opony, są również imponujących rozmiarów – przednie wynoszą 39 cm, tylne 38 cm. Tylne opony do McLarena kosztują 5700 zł, a produkuje je firma Pirelli.
Nieco tańsze, bo kosztujące od 1135 zł, są opony do McLarena 650S, czyli słabszej wersji ww. auta. Z przodu znajdziemy opony o rozmiarze 235/35 R19, z tyłu 305/30 R20. Tutaj wybór firm produkujących takie opony jest dużo większy, począwszy od Michellin po Hankooki.
Kolejne opony, o rozmiarze 295/45 ZR20 znajdziemy w aucie terenowym ze stajni Jeepa. Mocarny Grand Cherokee SRT8, którego potężny silnik V8 generuje moc aż 468 KM, wyposażony jest w opony, których ceny zaczynają się od 1000 zł w górę (np. Pirelli).
Jaguar F-Type R to kolejne monstrum na liście, należące do segmentu coupe. Auto również posiada 5-cio litrowy silnik V8, który wytwarza moc 550 KM i porusza się na oponach 255/35 R20 (przód) i 295/30 R20 (tył). Opony takie znajdziemy w różnych cenach, w zależności od marki. Za produkt marki Vredestein zapłacimy około 600 zł, za Pirelli – już około 1800 zł.
Listę zamyka amerykański SRT Viper, który lubi się prowadzić na oponach 295/30 ZR18 (przód) i dużo szerszych tylnych 355/30 ZR19. Opony takie spotkamy w ofercie Pirelli (Pirelli P Zero) – około 2100 zł i około 3000 zł (Pirelli P Zero Corsa Assimetrico 2).
Nie dziwi obecność na liście tylu superaut, które osiągają niesamowite prędkości, gdyż przyczepność auta rośnie wraz z szerokością opony. A, z tego co widać powyżej, szerokość opony rośnie wraz z ceną za taką oponę.
Tagi: ciekawostki motoryzacyjne, opony