Nowe testy Euro NCAP wyeliminują z dróg SUV-y?
Euro NCAP, organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa pojazdów, zdecydowała się na zaimplementowanie nowych programów testowych, podczas których szczególną uwagę zwróci reakcja małych samochodów w zderzeniu z większymi SUVami. Nowe, zaktualizowane testy mają wejść w życie już w ciągu kilku najbliższych miesięcy.
Ciągła aktualizacja testów
Na przestrzeni kilku ostatnich lat technologia produkcji pojazdów bardzo się rozwinęła, dlatego tak istotne jest, by równolegle testy bezpieczeństwa pojazdów na drodze również były jak najdokładniejsze w stosunku do panujących na drogach realnych sytuacji. Organizacja Euro NCAP, która już od 1997 roku zajmuje się badaniem testów zderzeniowych, zdecydowała się rozszerzyć zakres swoich testów. Jednym z najciekawszych i najistotniejszych z punktu widzenia kierowców małych samochodów jest test mający na celu sprawdzenie, jak wygląda zderzenie samochodów, których różnica masy jest znacząca. Pod obserwacją zostanie wzięta zarówno reakcja samego pojazdu, jak i kierowców prowadzących te pojazdy.
Co z ciężkimi autami?
EURO NCAP w swojej kilkunastoletniej działalności badało indywidualną reakcję auta na zderzenie. Jednak nie brano nigdy pod uwagę reakcji pojazdu podczas zderzenia z innym pojazdem. Podczas indywidualnych testów zdarzały się sytuacje, gdy małe i lekkie auto otrzymywało 5 gwiazdek symbolizujących bezpieczne auto. Jednocześnie pięć gwiazdek otrzymuje też masywny i potężny SUV. W jaki sposób jednak zachowają się oba pojazdy w zderzeniu ze sobą? Czy oba samochody będą równie bezpieczne dla pasażerów? Właśnie tego typu dylematy mają być głównym przedmiotem nowych badań zderzeniowych. Wprowadzone w niedalekiej przyszłości testy mają opierać się na zderzeniu pojazdu z platformą, która porusza się z prędkością 50 km/h. Dzięki temu w obiektywny sposób będzie można stwierdzić, że pojazd jest bezpieczny w konfrontacji z mniejszym pojazdem. Istnieje prawdopodobieństwo, że tego typu testy zapoczątkują wymóg stosowania przez producentów większych aut giętkich stref zgniotu. Takie elastyczne elementy zminimalizowałyby ryzyko zagrożenia zdrowia i życia podczas zderzenia z małym pojazdem.
Systemy monitorowania i udoskonalone manekiny
Dodatkowo planuje się wprowadzenie kolejnych ulepszeń w testach – nowych modeli manekinów o nazwie THOR, które mają w sobie wiele urządzeń pomiarowych mających na celu jak najdokładniejsze odwzorowanie organizmu człowieka. Każdy z manekinów ma w bardzo dokładny sposób naśladować reakcję uczestników ruchu. Cena takich udoskonalonych manekinów wynosi około 3 miliony złotych za sztukę. Euro NCAP ma ponadto wprowadzić system monitorowania takich odczuć jak wpływ zmęczenia lub rozkojarzenia kierowcy na reakcję systemów pokładowych pojazdu. Nowym testom zostanie też poddany automatyczny hamulec awaryjny (AEB).
Testy, które rozpoczną się w niedalekiej przyszłości, mogą wymusić dokonanie wielu znaczących zmian w budowie ciężkich samochodów, które obecnie w konfrontacji z lżejszymi samochodami dokonują wielu zniszczeń i są dla nich zagrożeniem.
Tagi: bezpieczeństwo na drogach, EURO NCAP, normy Euro, SUV