Nowelizacja ustawy o paliwach i biopaliwach
Dobra wiadomość dla wszystkich ekologicznych kierowców czy motocyklistów. W drugiej połowie lipca Sejm przyjął wszystkie poprawki zgłoszone do nowelizacji ustawy o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw oraz o biokomponentach i biopaliwach. Nowelizacja ta zawierać również będzie przepisy znajdujące się w unijnej dyrektywie 2009/30/WE ws. monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie. Wyznaczony także zostanie tzw. Narodowy Cel Redukcyjny, który ma zostać osiągnięty do 2020 roku. Cel ten ma obniżyć redukcję dwutlenku węgla pochodzącego z transportu do 6%.
Poprawki zakładają również zwiększenie limitu dodatku biokomponentów do benzyny z 5 do 10%. Niestety wiąże się z tym i zła wiadomość, gdyż będzie to znaczyło podwyżkę cen paliwa o około 5 groszy.
Nowelizacja dotknie i producentów biopaliw i paliw. Nie będą oni musieli podawać szczegółowych informacji w swoich sprawozdaniach. Jednym z tych szczegółów jest informacja na temat emisyjności biokomponentów, które spełniają kryteria zrównoważonego rozwoju, czy informacji dotyczącej wykorzystywanych systemów służących certyfikacji. Aby wszyscy producenci zdążyli się dostosować do tych zmian odnośnie certyfikatów wprowadzono okres przejściowy. Wszystkie te wystawione przed 1.10.2014 r. będą ważne do czasu upłynięcia terminu ich ważności, jednak maksymalnie do 30.09.2015 r.
Producenci do 2020 roku nadal będą sprzedawać paliwo z 5% dodatkiem bioetanolu, po tym czasie dodatek ten będzie musiał wzrosnąć do 10%.
Ponadto, na producentów nałożony będzie obowiązek poinformowania swoich klientów, że w składzie ich paliwa znajdują się potencjalnie niebezpieczne dla zdrowia człowieka dodatki metaliczne, które mają korzystny wpływ na pracę silnika.
Tagi: ekologia w motoryzacji, prawo