Opel – historia marki
Opel, czyli jedna z najpopularniejszych marek samochodowych od wielu lat, produkuje samochody już od XIX wieku. Statystyki sprzed kilku lat wykazały, że niemiecka firma sprzedaje w naszym kraju coraz więcej samochodów osobowych i dostawczych, a najczęściej kupowanym modelem na polskim rynku jest Opel Astra. W poniższym artykule opiszemy historię tego fascynującego przedsiębiorstwa i jego drogę do bycia jednym z liderów motoryzacyjnych w Europie.
Początki wspaniałej historii niemieckiej marki znanej na całym świecie sięgają drugiej połowy dziewiętnastego wieku. To właśnie wtedy niewielkim miasteczku Rüsselsheim, Niemiec Adam Opel, który na co dzień działał w branży przemysłowej stworzył swój pierwszy prototyp maszyny do szycia. Jednak na tym młody, wówczas niespełna trzydziestoletni wynalazca nie poprzestał. W 1884 roku zaledwie dwa lata po oficjalnym założeniu swojego przedsiębiorstwa zbudował rower. W 1895 roku był rokiem śmierci twórcy marki. Po nim przedsiębiorstwem zajęli się jego żona oraz synowie, których miał aż pięciu. Nowi właściciele po obserwacjach ówczesnych gałęzi gospodarki, zainteresowali się bliżej coraz szybciej rozwijającą się branżą motoryzacyjną. Cztery lata później po nawiązaniu współpracy z monterem podwozia samochodowego Friedrichem Lutzmannem rozpoczęli produkcję własnego pojazdu. Pierwszy samochód braci Opel miał moc czterech koni mechanicznych i rozpędzał się maksymalnie do 20 kilometrów na godzinę. W 1901 roku przyszła pora na międzynarodową współpracę z francuzem Alexandrem Darracq. Krótko po tym powstał drugi już model Opla nazwany przez konstruktorów 9PS. Przez kilka następnych lat firma rozwijała się nieustannie, udoskonalano kolejne modele samochodów spalinowych i prezentowano je na spotkaniach i wystawach branży motoryzacyjnej m.in. w Hamburgu. W 1912 roku po pożarze, który zniszczył pierwotne mury fabryki Opla, wybudowano nową i nowocześniejszą budowlę, w której skupiono się wyłącznie na produkcji samochodów.
Premierowym modelem Opla, który rozpoczął produkcję po pierwszej wojnie światowej był 4/12 PS, który jednocześnie był też pierwszym seryjnie produkowanym samochodem niemieckiego przedsiębiorstwa. Kilka lat później Opel posiadał prawie 38% procent wpływów na niemieckim rynku motoryzacyjnym i był największym producentem samochodów w kraju. W 1929 roku bracia Opel sprzedali większość swoich udziałów w firmie amerykańskiemu gigantowi, czyli marce Ford. Dwa lata po tej transakcji doszło do kolejnej, kiedy to General Motors wykupił resztę akcji firmy, która pozwalała na 20% wpływów. Przejęcie niemieckiej spółki przez dużo większych graczy spowodowało jej szybki rozwój. Zaczęto produkować samochody o pojemności silnika dochodzącej do 1,8 litra i wybudowano nową fabrykę, która skupiała się na konstruowaniu ciężarówek. Model jednej z nich, Blitz był produkowany podczas drugiej wojny światowej. W latach powojennych wybudowano nową fabrykę w Bochum, a w 1962 roku w hiszpańskiej Saragossie, gdzie powstał znany dziś model Corsa. W 2009 roku ze względu na problemy finansowe, akcje Opla podzielono między GM, Sbierbank Rossii, Magnę i pracowników firmy. Obecnym właścicielem przedsiębiorstwa jest międzynarodowy koncern Stellantis N.V., który został nim w 2021 roku.
Tagi: historia motoryzacji, niemieckie samochody, Opel