Podsumowanie branży motoryzacyjnej
Jak podaje serwis forbes.pl, branża motoryzacyjna w Polsce ma się bardzo dobrze. Stanowi 15 procent całkowitej wartości towaru eksportowanego z Polski i tym samym jest ostoją polskiej gospodarki. Prym wiodą rodzime marki Solaris i Ursus. Dodatkowym bodźcem rozwoju tej gałęzi ma być nowa fabryka VW.
Na sukces polskiej branży motoryzacyjnej wpływają znacznie działające w kraju fabryki części samochodowych. Również produkcja samochodów znajduje się na bardzo wysokim poziomie, w przyszłości mającym przekroczyć próg miliona aut rocznie. Łącznie w Polsce funkcjonuje blisko 80 tysięcy firm z szeroko pojętej branży motoryzacyjnej.
Według szacunków Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych podanych przez forbes.pl, między latami 2008 a 2013 wartość produkcji części i akcesoriów samochodowych wzrosła około 69 procent, osiągając wynik 51.1 mld złotych.
Według prognoz specjalistów, branża motoryzacyjna będzie przechodziła dalszy rozwój i umocni jeszcze bardziej swą pozycję w gospodarce całego kraju. Wszystko dzięki eksportowi wyprodukowanych w Polsce części i akcesoriów do aut, który w 2014 roku ma sięgnąć ok. 30 miliardów złotych. Słabsze, ale również dobre wyniki zanotuje eksport aut – blisko 20 miliardów złotych. Polska jest zatem ważnym producentem części i akcesoriów samochodowych w świecie.
Branża motoryzacyjna sprzyja również importerom i sprzedawcom nowych aut dzięki korzystnej ustawie o VAT i coraz większej popularności alternatywnych form zakupu aut, sprawdzających się za zachodnią granicą. Leasing z wysokim wykupem i kredyt niskich rat dają korzyści wszystkim uczestnikom procesu kupna samochodu: klientowi, importerowi, dealerowi, instytucjom finansowym, a przede wszystkim skarbowi państwa, który przyjmuje do swoich zasobów wysokie kwoty obowiązkowych podatków. Przekłada się to również na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Wzrost liczby nowych, bezpieczniejszych i ekologicznych aut przekłada się na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.