Porsche Panamericana – koncept z 1989 roku
Było wiele samochodów w historii firm motoryzacyjnych, które nigdy nie doczekały się swojej wersji produkcyjnej. Do takich należy wymienić chociażby polskie pomysły jak mikrosamochód FAFIK skonstruowany przez Warszawską Fabrykę Motocykli (podstawą był skuter Osa), mikrosamochód SMYK z 1957 roku zaprojektowany przez Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego czy pochodząca z 1960 roku FSO Syrena Sport, niegdyś nosząca nazwę „najpiękniejszego auta całego bloku wschodniego” o zatrważającej mocy 35 KM. Nie inaczej miało się to z zagranicznymi producentami, jak np. Porsche.
To właśnie w 1989 roku, kiedy swoje 80. urodziny obchodził Ferry Porsche, syn Ferdynanda Porsche, który w 1947 roku przejął firmę od ojca, powstał wyjątkowy samochód koncepcyjny, który nigdy nie doczekał się produkcji. Zaprojektowany został przez holenderskiego konstruktora Harm Lagaaya i Ulricha Bez, którzy chcieli tym samym odświeżyć wygląd modelu 911. Powstałe auto koncepcyjne, nazwane Porsche Panamericana, było prezentem dla szefa Porsche, Ferry’ego. Sam konstruktor miał jednak nadzieję, że auto wejdzie do seryjnej produkcji, jeśli nie w dużych ilościach, to chociaż w edycji limitowanej, jednakże kryzys finansowy, który dotknął firmę na początku lat 90. spowodował, że auto pozostało jedynie w wersji koncepcyjnej.
Czym się charakteryzowało? Zbudowane było na płycie podłogowej modelu 911 Carrera 4, nadwozie zaś zbudowane było z części plastikowych i włókien węglowych. Nowością była również mocno pochylona przednia szyba oraz ściągany dach, który mógł być w dowolnych konfiguracjach, gdyż auto to było mixem targi, kabrioleta, off-roadera i coupe. Uwagę przyciągały także odkryte nadkola, dzięki którym można było założyć wiele rodzajów opon i felg, w tym opony właśnie off-roadowe. Auto pod maską posiadało silnik 3,6 litrowy generujący moc 247 KM. Skrzynia była manualna, 5-cio biegowa.
Porsche Panamericana nigdy został wprowadzony do produkcji, a jego wersję koncepcyjną obejrzeć możemy jedynie w stuttgarskim Muzeum Porsche.
Tagi: historia motoryzacji, niemieckie samochody, Porsche, samochody koncepcyjne