Saab 9-3 – reaktywacja
10 grudnia do salonów samochodowych z impetem wjechał nowy model szwedzkiego Saaba: 9-3 Aero. Można by rzec, że model ten jest bliźniaczy z modelem pochodzącym z 2011 roku. Ale kilka słów o samej firmie.
Saab został utworzony w 1947 roku. W 1989 roku General Motors rozpoczął proces mający na celu przejęcie Saaba. Kiedy okazało się, że firma nie przynosi jednak zysków, została sprzedana holenderskiej firmie Spyker, produkującej auta o tej samej nazwie. Niestety historia powtórzyła się, a Spyker nie potrafił sprawić, żeby Saab osiągał zyski. Firmę zamknięto w 2011 roku, a większość jej aktyw zostało przejętych przez szwedzką firmę holdingową, National Electric Vehicle Sweden, z siedzibą w Trollhättan. Ta z kolei jest po części własnością chińskiego miasta Qingdao, które zobowiązało się do ponownego uruchomienia fabryki. Obietnice zostały dotrzymane, ponownie zatrudniono 600 pracowników i rozpoczęto produkcję odświeżonego modelu 9-3.
Jak wspomniano na początku, odświeżony model nie różni się wiele od modelu po raz ostatni wyprodukowanego w kwietniu 2011. Ale różnice jednak są.
Na masce widnieje srebrny napis „SAAB”, zamiast charakterystycznego logo, które występowało wcześniej, czyli „SAAB – SCANIA”. Znajdziemy tu także 18-calowe koła z aluminiowymi felgami.
Jak oznajmił NEVS, pod maską podstawowego modelu znajdzie się 2-litrowy turbodoładowany i 4-cylindrowy silnik benzynowy generujący moc 220 KM. Do wyboru będzie również wersja z manualną, bądź automatyczną skrzynią biegów. W planach jest również wersja elektryczna auta, która ma pojawić się w Chinach w pierwszej lub drugiej kwarcie 2014 roku.
NEVS oświadczył, że początkowo produkować będzie około 10 samochodów tygodniowo, lecz liczba ta może się zmienić w zależności od zapotrzebowania.
Początkowo model dostępny będzie w Szwecji i w Chinach. Na obecną chwilę nie wiadomo, czy 9-3 Aero wejdzie na rynek pozostałej części Europy bądź na rynek amerykański.
Cena auta z manualną skrzynią biegów wynosi 279 000 koron szwedzkich (47 300 dolarów), a z automatyczną – 289 000 koron szwedzkich (49 000 dolarów).
Tagi: Saab, samochody klasy D, szwedzkie samochody