Samochody elektryczne
Samochody elektryczne są napędzane przez silnik lub silniki elektryczne. Wszystkie pojazdy tego rodzaju oznaczane są skrótem EV – ang. electric vehicle, electric drive vehicle. Samochody z napędem elektrycznym pomagają zmniejszyć emisję spalin w miastach. Uzyskują one energię zazwyczaj z akumulatorów (kwasowo-ołowiany; niklowo-wodorkowy; litowo-jonowy; Zebra). Problem wysokiej ceny akumulatorów oraz ich recyclingu po wyeksploatowaniu w dobie ulepszania ich technologii produkcji stopniowo znika.
Ceny ropy sięgają dziś 100 dolarów za jedną baryłkę. Prognozy są nieciekawe – wkrótce ropa się skończy, a więc będzie już tylko drożeć. Auta z napędem elektrycznym są idealną alternatywą dla pojazdów spalających paliwo. Takie auta charakteryzują się bardzo wysoką sprawnością oraz prostą konstrukcją. Dostarczanie energii takiemu pojazdowi jest procesem bardziej ekonomicznym niż dostarczanie paliwa do napędzenia pojazdu spalinowego. Samochody elektryczne są w stanie odzyskiwać energię elektryczną z hamowania, zmniejszając tym samym zużycie hamulców. Jest to również bardzo ekologiczne rozwiązanie.
Komisja Europejska w marcu 2011 roku przyjęła strategię Transport 2050. Zakłada ona, iż do 2050 roku znikną z dróg wszystkie samochody napędzane konwencjonalnie i zostaną one zastąpione autami o napędzie hybrydowym bądź elektrycznym. Unia wydała także przepisy ustanawiające limit emisji szkodliwych substancji przez silniki spalinowe. Ponadto daje dotacje tym, którzy już dziś zdecydowali się na zakup samochodu elektrycznego.
Samochody elektryczne są pojazdami, które zyskują na świecie coraz większą popularność. Największym zainteresowaniem cieszą się one w Chinach oraz Turcji. Zakup samochodu elektrycznego to wydatek blisko 15 000 euro.
Historia samochodów z napędem elektrycznym sięga XIX wieku. Pierwszy prymitywny powóz elektryczny został wymyślony przez szkockiego biznesmena Roberta Andersona gdzieś pomiędzy 1832 a 1839 rokiem. Ulepszaniem akumulatorów w samochodach elektrycznych zajmowali się głównie dwaj Francuzi: Gaston Plante (1865 r.) oraz Kamil Faure (1881 r.). Pierwszymi krajami, które popierały rozwój pojazdów elektrycznych była Francja i Wielka Brytania.
Ekologiczne, niezanieczyszczające środowiska samochody elektryczne były popularne do 1900 roku. W 1899 roku Camille Jenatzy przekroczyła takim pojazdem granicę 100 km/h.
Wraz z początkiem XX wieku auta z napędem elektrycznym wyprodukowane przez Edisona, Anthony’ego, Detroita, Bakera czy Studebakera zostały wyparte przez auta z silnikami spalinowymi. Stało się tak z powodu ograniczeń technologicznych ówczesnej techniki elektroenergetycznej, czego skutkiem były małe prędkości osiągane przez te pojazdy (ok. 32 km/h).
Samochody z napędem elektrycznym skierowane były do zamożnych osób, w szczególności do kobiet (niski poziom emitowanego hałasu, łatwość obsługi, czystość). Napęd elektryczny nie wymagał sporej siły fizycznej, nawet podczas rozruchu korbą.
Ciągle rozwijające się auta z silnikiem spalinowym spowodowały wyparcie ich elektrycznych konkurentów. Do upadku koncepcji samochodów z napędem elektrycznym przyczyniły się braki technologiczne (niewystarczająco rozwinięta technologia prostowników potrzebnych do zastosowania prądu stałego) oraz wciąż rozwijające się lobby naftowe.
W 1947 roku nastąpił punkt zwrotny w historii i zastosowaniu samochodów elektrycznych. Skonstruowano wtedy pierwszy tranzystor w laboratoriach firmy Bell Telephone Laboratories. Jego wynalazcy (J. Bardeen, W.H. Brattain, W.B. Shockley) otrzymali za to Nagrodę Nobla z fizyki w 1956 roku.
Kiedy doszło do połączenia National Union Electric Company (producent baterii Exide) z Henney Motor Company coachwork division, powstał pierwszy nowoczesny samochód elektryczny oparty na technologii tranzystora. Henney Kilowatt tworzył pojazdy z obwodami o sile napięć 36 i 72 woltów. Modele z 72 woltami osiągały większą szybkość (do 96 km/h) i poruszały się godzinę na pojedynczym ładowaniu. Niestety produkcja tych aut była zbyt droga i zakończono ją w 1961 roku.
W latach 80-tych XX wieku samochody elektryczne odrodziły się na nowo i uznano je za wspaniałe pojazdy nieemitujące zanieczyszczeń. Powstały wówczas między innymi: GM EV1, Honda EV Plus, Toyota RAV4 EV. Dziś mamy do czynienia z ciągłym wzrostem liczby aut napędzanych elektrycznie.
Najnowszymi modelami samochodów elektrycznych są: wyścigowe samochody elektryczne AC 03 Evo2; elektryczny gokart Linde E1; sportowy Oullim Spirra EV; elektryczny garbus Black Curren; Luxgen Neora; szwajcarski Lampo3 ; wyścigowy Nissan Leaf Nismo RC; Nissan Leaf; chorwacki VST BMW; Audi A3 e-tron; niewielki Mia Electric czy C-ZEN; Tesla Roadster, niemiecki, sportowy Artega SE; Renault Kangoo Maxi Z.E.- lekki samochód dostawczy (wejdzie do produkcji jesienią 2011 r.); eRuf Porsche 997 Carrera; Toyota iQ EV; Porsche Boxster E; BMW ActiveE; BYD e6-Eco; Li-ion Motors Inizio; Ford Focus Electric.
Tagi: ekologia w motoryzacji, samochody elektryczne, technologie - motoryzacja, Tesla Motors
Bardzo mnie to cieszy, że ta branża się rozwija, bo w końcu nie będzie takiego hałasu i smrodu w miastach. Ciekawy jest też temat motocykli z napędem elektrycznym np. firma Brammo, niestety na Polskę dystrybucji to raczej nie mają…
Są jakieś skutery elektryczne, na Allegro nawet coś takiego widziałem. jednak nie wiem, czy dobre. Pewnie jakaś chińszczyzna, to szału może i nie ma
Póki nie udoskonalą akumulatorów, to nie ma sensu ta cała zabawa. Tj. teraz może sobie jeździć ktoś, kto bzyka na krótkich trasach i zawsze da radę się podłączyć pod kabel. A jesli ktoś naprawdę zajęty i dużo jeździ, to nie może mieć tego na głowie, że co 200-300 kilometrów wtyczka.