Sceptycy o hybrydach
Samochody hybrydowe są seryjnie produkowane o 1997 roku. W Europie są dostępne od 11 lat, i właściwe z roku na rok widzi się więcej tego typu konstrukcji. Od 2003 także Honda oferuje hybrydowy model Civic. Od samego początku jednak, pojawia się wiele głosów podważających zalety tych samochodów. Twierdzi się, że wcale nie chronią środowiska, są skomplikowane w produkcji, a do tego ich wydajność wcale nie jest rewelacyjna.
Aby te wątpliwości rozwiać, należy wpierw wyróżnić cechy, dzięki którym auto hybrydowe ma przewagę nad zwykłym samochodem spalinowym.
Większość państw na świecie uznaje technologię hybrydową, a nawet wspomaga jej rozwój. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii, kupno hybryd jest atrakcyjne za względu na liczne ulgi, w tym ulgę przy płaceniu podatku drogowego. Honda Accord z silnikiem 2.0, rocznik 2009, będzie kosztować £230 rocznie w ramach podatku.
Za hybrydową Hondę Insight 1.5, wersja pięciodrzwiowa z 2009 roku, zapłaci się symboliczne £10 za cały rok. Podobne ulgi są związane z wjazdem do centrum Londynu (taką opłatę wprowadzono w 2003 roku). Hybrydy są traktowane ulgowo do grudnia 2012. Wiele firm londyńskich wykorzystało tą zniżkę, wymieniając samochody benzynowe na hybrydy.
Trzeba jednak przyznać, że wczesne hybrydy miały swoje wady. Szczególnie to było widoczne w spalaniu. Wyniki były dalekie od obiecywanych, zwłaszcza przy większych prędkościach.
W najnowszych samochodach hybrydowych, zadowalająca wydajność jest już dostępna nawet przy prędkościach autostradowych. Ta sama Honda Insight jest w stanie przejechać dystans 100 kilometrów spalając zaledwie 4.6 litra.
Zmierzch ery benzyny nadejdzie prędzej czy później, a co za tym idzie, także i transport ulegnie zasadniczym zmianom. Hybrydy oferują dobre wprowadzenie w te zmiany. Technologia się poprawia z każdą serią, i niedługo jazda hybrydą nie będzie się wiele różnić od jazdy samochodem benzynowym.
Tagi: Accord, Civic, ekologia w motoryzacji, Honda, hybrydy, porady motoryzacyjne, technologie - motoryzacja