Skoda – historia firmy
Škoda to jedna z najstarszych marek samochodowych świata. Dziś ze względu na jej logo nazywamy ją pieszczotliwie kurakiem lub brokułem. Niegdyś auta tworzone przez tę firmę były tak zaawansowane technologicznie, że wszystkie inne czechosłowackie przedmioty, szczególnie wyrabiane w przemyśle metalurgicznym, wydawały się proste niczym budowa cepa. Ciekawostką jest fakt, iż historia tej marki samochodów wcale nie zaczęła się od produkcji aut.
Wszystko zaczęło się od rowerów i ich pierwszej produkcji na terenie Czech pod koniec XIX wieku. Z tego względu, iż w tamtych czasie rowery były produkowane głównie w Niemczech i charakteryzowały się niską jakością wykonania, dwaj Czesi: Vaclav Laurin (mechanik) oraz Vaclav Klement (księgowy) w 1895 roku otworzyli wspólny zakład wytwarzający rowery o nazwie Slavia w mieście Mladá Boleslav. Założyciele nowopowstałej firmy nie tylko zajmowali się produkcją wysokiej jakości rowerów, lecz oferowali także swoim klientom wsparcie serwisowe.
W 1898 roku w zakładzie Slavii powstała prototypowa „motocykleta”, zaś w kolejnym roku rozpoczęła się produkcja motorowerów. Wyposażano je na początku w silniki wytwarzane we Francji, potem zaś – już w jednostki napędowe własnej produkcji.
Rok 1905 okazał się być przełomowy dla firmy Laurina i Klementa. Wtedy to bowiem z tego zakładu motoryzacyjnego wyszedł pierwszy samochód (dwuosobowy Voiturette A). Auta te produkowano w wersji z 2-cylindrowym silnikiem o mocy 7 KM napędzanej tylną osią łańcucha bądź też wałem korbowym Kardana. W kolejnym roku przedstawiono nowy model – Voiturette B. Dzięki tym autom spółka Laurina i Klementa odniosła prawdziwie komercyjny sukces, zaś Voiturette stał się znakiem rozpoznawczym rodzącej się czeskiej motoryzacji. Firma Laurin & Klement za sprawą swojej wiedzy oraz doświadczenia w szybkim czasie zyskała silną pozycję na rozwijających się rynkach motoryzacyjnych na świecie, a także pomogła wzmocnić pozycję Czech jako najsilniejszego królestwa pod względem przemysłowym w ówczesnym Cesarstwie Austro-Węgierskim.
W 1907 roku założyciele tej ekspansywnej firmy przekształcili ją w spółkę akcyjną. Szybki rozwój firmy Laurin & Klement zaowocował powstaniem nowego modelu auta – Faetona z dwuipółlitrowym, czterocylindrowym silnikiem osiągającym moc 21 KM. Ponadto spółka mogła także pozwolić sobie na poszerzenie zakresu jej działania, a także palety produktowej oraz ściągnięcie do swojego składu wielu konstruktorów, kierowców, sportowców i techników. W głównej siedzibie firmy w miejscowości Mladá Boleslav powstawały sportowe czy nawet wyścigowe automobile oraz luksusowe, użytkowe, militarne i rolnicze samochody. W tamtym czasie walce drogowe i samobieżne pługi marki L&K znano i ceniono w całej Europie.
W 1912 roku ta motoryzacyjna, czeska spółka akcyjna wykupiła fabrykę automobili RAF w Libercu. Było to bardzo dobrym posunięciem, zważywszy na to, iż owa niemiecka wytwórnia produkowała nie tylko wysokiej jakości auta, lecz również wysokie jakościowo silniki. Firma Laurin&Klement w tym czasie była już znana na całym świecie.
Po 1914 roku spółka zajmowała się prawie wyłącznie produkcją uzbrojenia. Po I wojnie światowej firma nie miała już tak dużego zapotrzebowania na samochody i została zmuszona do poszerzenia swojej oferty o silniki lotnicze, autobusy, ciężarówki oraz maszyny rolnicze.
Rok 1925 był momentem połączenia się tej czeskiej spółki z największym przedsiębiorstwem przemysłowym w kraju – ŠKODĄ Pilsen. W ten sposób narodził się znak firmowy ŠKODA i nazwa Laurin & Klement przeszła do historii. Dzięki tej fuzji z taśmy produkcyjnej w miejscowości Mladá Boleslav wychodziły eleganckie, dopieszczone w kwestii najdrobniejszych szczegółów auta, które wygrywały liczne międzynarodowe konkursy. Tuż przed II wojną światową firma ŠKODA wypuściła nowy, bardzo udany model auta – Populár.
Między 1939 a 1945 rokiem ŠKODA stała się częścią gospodarki III Rzeszy, dostosowując jednocześnie swoją produkcję do potrzeb wojennych. Mimo nieprzychylności losu firmie udało się jednak stworzyć wyróżniający się nowy model auta- Superb.
Po zakończeniu II wojny światowej firmę przekształcono w państwowe przedsiębiorstwo AZNP ŠKODA, które zostało monopolistą w produkcji samochodów osobowych w ówczesnej Czechosłowacji. Po 1946 roku wznowiono produkcję Tudora (o dwudrzwiowym, a potem czterodrzwiowym nadwoziu). W kolejnych latach pojawiły się także nowe modele ŠKODY: 1200 z całkowicie stalową karoserią, Octavia (w wersji Super, Touring Super, Combi), Felicia, 1000 MB z silnikiem zamontowanym z tyłu auta, Favorit zaprojektowany przez włoską firmę stylistyczną i posiadający rozsądną cenę, a także umieszczony na przedzie silnik.
Z dniem 16 kwietnia 1991 roku niemiecki koncern Volkswagena zakupił 30% udziałów w firmie ŠKODA. Tym samym ta czeska firma dołączyła jako czwarta marka (obok Audi, Seata i samego Volkswagena) do koncernu Volkswagena. W 2000 roku niemiecka grupa motoryzacyjna stała się jedynym akcjonariuszem w firmie ŠKODA.
Obecnie [dane z 2012] ze znakiem firmy ŠKODA można nabyć 8 modeli aut: Citigo (najmniejszy w ofercie tej czeskiej firmy), Fabia II (najlepiej sprzedający się model na polskim rynku), Laura (Octavia II- klasa średnia), Praktik (pojazd użytkowy bazujący na Roomsterze), Roomster (auto użytkowe), Superb II (limuzyna na płycie podłogowej Passata), Yeti (SUV) oraz Rapid (dostępny wyłącznie na rynku indyjskim).