Superauto: Porsche 918 Spyder
Konstruktorzy Porsche osiągnęli to, co wydawało się niemożliwe. Połączyli osiągi sportowego auta z ekonomią auta miejskiego. To pierwsza taka sportowa hybryda. Porsche 918 Spyder, bo o nim mowa, został po raz pierwszy zaprezentowany w 2010 roku jako auto koncepcyjne, podczas 80 Międzynarodowej Wystawy Samochodowej w Genewie. Wtedy także zapowiadano, że wyprodukowanych zostanie 918 sztuk tego ekskluzywnego auta, a sama produkcja rozpocznie się we wrześniu 2013 roku. Słowa dotrzymano. Już podczas tegorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie zaprezentowano produkcyjną wersję modelu 918 Spyder.
Parametry techniczne tego superauta powalają. Pod maską znajdziemy 4,6 litrowy, wolnossący, silnik benzynowy V8 o oszałamiającej mocy rzędu 608 KM oraz dwa silniki elektryczne – pierwszy zamontowany przy przednich kołach i generujący moc 127 KM, i drugi, zamontowany przy tylnych kołach, generujący moc 154 KM. Jak nie trudno obliczyć, 918 Spyder posiada aż 887 KM, i 799 Nm momentu obrotowego. Właśnie dzięki takim osiągom możliwe było pobicie rekordu toru w Nurburgring, zwanego „The Ring” lub „Zielonym Piekłem”. Ostatnia nazwa wzięła się od trudności, jaką charakteryzuje się pokonanie ogromnej liczby zakrętów i innych pułapek czychających na kierowców. W biciu rekordu wziął udział jeden z kierowców testowych Porsche – Marc Lieb. Nowy rekord wyniósł 6 minut i 57 sekund, to aż o 15 sekund szybciej niż dotychczasowy wynik ustanowiony przez Dodge’a Vipera ACR. Nic dziwnego, skoro 918 Spyder rozpędza się od 0 do 100 km/h w 2,8 sekund, od 0 do 200 km/h w 7,9 sekund, a od 0 do 300 km/h w 23 sekundy.
Auto posiada także pięć trybów jazdy, które kierowca może wybrać wedle upodobania:
- Race Hybrid, posiadający ustawienia typowo wyścigowe, charakteryzujący się inną pracą skrzyni,
- Sport Hybrid, gdzie główną rolę odgrywa silnik benzynowy, zaś elektryczne odpowiadają za dodatkowy dopływ mocy,
- E-Power, jak sama nazwa mówi, tryb elektryczny, rozpędzający auto od 0 do 100 km/h w 7 sekund, z maksymalną prędkością 150 km/h i zasięgiem 30 km.,
- Hybrid, czyli zbilansowane połączenie silnika spalinowego z elektrycznymi,
- Hot Lap, do wyboru przy włączonym trybie Race Hybrid, służący do maksymalnego wykorzystania energii pochodzącej z silników elektrycznych, aby zapewnić najlepszą wydajność.
Jak wspomniano wyżej, zostanie wyprodukowanych 918 sztuk auta. Ceny zaczynają się od 845 000 euro. Przed kupnem możliwa jest konfiguracja pojazdu w celu dostosowania wyglądu do swoich potrzeb. Wybrać można m.in. kolor nadwozia, felgi czy rodzaj wykończenia wnętrza.
Tagi: hybrydy, niemieckie samochody, Porsche, samochody sportowe