Systemy bezpieczeństwa w samochodach
Projektowanie nowoczesnych samochodów zaczyna się dzisiaj właściwie od… bezpieczeństwa. Każdy producent dba o to, by pasażerowie podróżujący autem z logo jego marki czuli się maksymalnie bezpiecznie. Nie ma w tym nic dziwnego. Jak dowodzą badania bezpieczeństwo jest jednym z głównych czynników, którymi kierują się klienci w wyborze samochodu.
Systemy bezpieczeństwa w autach można podzielić na czynne i bierne. Co kryje się pod tymi nazwami? Pierwszym i być może najważniejszym czynnym systemem bezpieczeństwa w każdym samochodzie jest… kierowca. To od jego zachowań, wyobraźni i szybkiego reagowania często zależy czy uda uniknąć się kolizji.
Jeśli zaś chodzi o techniczne zabezpieczenia to najpopularniejszym jest o oczywiście system ABS, który zapobiega blokowaniu kół podczas nagłego hamowania. Innym systemem jest tzw. „kontrola trakcji„, czyli wewnętrzny komputer samochodu, który rozdziela moc hamowania i rozdział momentu napędowego niezależnie na poszczególne koła. Dzięki temu wszystkie ruchy wykonywane kierownicą są dokładniej przenoszone na rzeczywisty tor jazdy, także w sytuacjach awaryjnych.
Istotne są również takie elementy wyposażenia samochodu jak: odpowiednio rozmieszczone lusterka, szyby i słupki nadwozia należą do czynnych systemów bezpieczeństwa.
Bierne systemy bezpieczeństwa służą minimalizacji skutków kolizji (za szczególnym uwzględnieniem zdrowia i życia pasażerów), jeżeli już do takiej dojdzie. Są to przede wszystkim kontrolowane strefy zgniotu, które pochłaniając energię zderzenia chronią osobny znajdujące się w samochodzie (kontrolowane są one w tzw. crash-testach, podczas których auto poddawane jest zaplanowanej i dokładnie obserwowanej kolizji). Także przemieszczenie się podczas kolizji silnika, pedałów czy kierownicy musi być dokładnie zaprojektowane, tak by chronić kierowcę przed groźnymi urazami.
Do innych biernych systemów bezpieczeństwa należą poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, odpowiednio zaprojektowane zagłówki czy foteliki dla dzieci. Dzięki tym systemom systematycznie maleje ilość kolizji drogowych (za to odpowiedzialne są systemy czynne), a także ilość rannych i zabitych w wypadkach (systemy bierne). Wciąż jednak większość czynnych urządzeń służących bezpieczeństwu występuje tylko w droższych, lepiej wyposażonych wersjach aut.
Tagi: systemy bezpieczeństwa w samochodzie, technologie - motoryzacja