Ubezpieczenie auta a podatek
Szczególnie mniejsi przedsiębiorcy często korzystają z aut osobowych do celów mieszanych, czyli prywatnych, ale także tych związanych z działalnością gospodarczą. Zarówno składki OC, jak i AC można zaliczyć do kosztów firmowych, ale w jakim stopniu wypłata odszkodowania zwiększa również przychody? Wątpliwości rozwiewa Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.
Koszty firmowe mogą znacząco obniżyć podstawę opodatkowania, a tym samym wysokość podatku, który należy zapłacić. Dlatego przedsiębiorcom tak bardzo zależy na tym, aby móc wrzucić w koszty jak najwięcej pozycji. Aktualnie, jednak jeśli używamy samochodu prywatnie i służbowo, do kosztów możemy wrzucić tylko ¾ wydatków związanych z jego użytkowaniem. Aby rozliczać się poprawnie i uniknąć problemów z urzędem skarbowym, warto na bieżąco śledzić zmieniające się akty prawne oraz orzecznictwo w tej sprawie. Nowy bieg sprawie nadaje wyrok, który zapadł w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym.
Polisy OC i AC można wrzucić w koszty
Zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów całość ubezpieczenia OC, niezależnie od wartości pojazdu. Natomiast jeśli dodatkowo decydujemy się na dobrowolne ubezpieczenie AC, to do kosztów możemy zaliczyć je tylko w proporcji, która nie przekracza 150 tys. zł wartości auta. Jeżeli więc samochód jest wart maksymalnie 150 tys. zł, to możemy odliczyć całą wartość polisy AC, a jeżeli więcej, to odliczamy proporcjonalnie mniej.
Przykładowo: przedsiębiorca ubezpieczył auto o wartości 200 000 zł polisą OC (1 000 zł) i AC (5 000 zł) . Najpierw wyliczamy limit AC, czyli 150 000 zł dzielimy przez 200 000 zł i mnożymy razy wartość ubezpieczenia, tj. 150 000 zł/200 000 zł * 5 000 zł = 3 750 zł. Do tej wartości dodajemy wartość polisy OC (1 000 zł) i łącznie możemy odliczyć 4 750 zł.
Wypłata z polisy po szkodzie a podatek
Patrząc z drugiej strony, polisa, którą płacimy to koszt, natomiast odszkodowanie z polisy AC, które otrzymujemy po szkodzie auta to przychód. Czy trzeba go opodatkować w całości? Do tej pory pojawiały się wątpliwości, czy trzeba to robić, jeżeli ponieśliśmy koszty związane z naprawą auta po wypadku. Ostateczne potwierdzenie sposobu postępowania wydał 19 listopada 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.
Wyrok nie jest jeszcze prawomocny, ale sąd orzekł, że przedsiębiorca musi zaliczyć do przychodów całe odszkodowanie z polisy, nawet jeżeli wcześniej ujął w kosztach tylko 75% wydatków na naprawy powypadkowe. Oczywiście dotyczy to tylko sytuacji, kiedy samochód wykorzystujemy do celów prywatnych i służbowych.
Co jednak zrobić, jeśli mamy polisę AC i dostaliśmy odszkodowanie na reperację własnego auta, którym jeździmy prywatnie, jak i w podróże firmowe? Tutaj przepisy były niespójne, ale organy podatkowe potwierdzają, że w takiej sytuacji limit 75% nie obowiązuje i musimy opodatkować cały przychód, który powstał przy otrzymaniu odszkodowania.
Co to oznacza dla przedsiębiorców? Jest to niekorzystna sytuacja, bo trzeba będzie opodatkować dochód, który nie powstał w rzeczywistości, a tylko w dokumentach.
Tagi: ubezpieczenia AC, ubezpieczenia OC