Zmiana opon – sezon zimowy
Przygotowanie się do sezonu zimowego wymaga zmiany opon samochodowych. Coroczny test niemieckiego automobilklubu ADAC podaje wyniki sprawdzianu ogumienia w dwóch rozmiarach: 185/65R15 T, które pasują do małych i kompaktowych samochodów, a także 225/45 R17 H powszechnych w klasie średniej. Wyniki badań wskazują, że 90 % Polaków dostrzega konieczność zmiany opon z letnich na zimowe. Wiąże się to przede wszystkim z bezpieczeństwem (www.motofakty.pl).
W corocznej analizie jakości opon brane są pod uwagę następujące kategorie: jazda po suchej, mokrej, zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni, hałas, wpływ na oszczędność paliw (opory toczenia), odporność na zużycie. Wszystkie pomiary przeprowadzono na zamkniętym torze testowym, z wyłączeniem pomiarów zużycia.
Analizie poddano:
- zachowanie opon na mokrej nawierzchni podczas jazdy po okręgu z możliwie największą prędkością (brany był pod uwagę zarówno czas przejazdu jak i subiektywna ocena kierowcy pod względem podsterowności i nadsterowności),
- właściwości jezdne opon na suchym asfalcie (badano zachowania opon w trakcie jazdy na wprost, bezpieczeństwo podczas prowadzenia samochodu po łuku i przy zmianie toru jazdy, a także wyniki hamowania z ABS przy prędkości od 100 km/h do 1 km/h.),
- drogę hamowania i trakcję na zaśnieżonej drodze (podczas pokonywania toru o długości 1600 metrów brano pod uwagę przyczepność w zakrętach i stabilność, a także czas),
- zachowanie się pojazdu na oblodzonej powierzchni przy hamowaniu z 20 km/h do 5 km/h, ponadto badano jazdę na czas po okręgu,
- głośność pracy opon, którą badano z wnętrza pojazdu oraz na zewnątrz,
- wpływ opon na spalanie (badanie przeprowadzano głównie podczas jazdy w konwojach na dystansie 15 tysięcy kilometrów – co 5 tysięcy kilometrów opony były badane pod kątem zużycia bieżnika. Badanie zużycia przeprowadzono również w pracowniach Bridgestone.
Test automobilklubu ADAC bardzo precyzyjnie podchodzi do przeprowadzania pomiarów we wszystkich kategoriach. Warto zaznaczyć, że CADAC rekomenduje wyłącznie te ogumienie, które osiągnęło najwyższe wartości we wszystkich kategoriach poddawanych ocenie.
Zgodnie z przyjętą metodologią pomiaru, oceny mogą przyjąć następujące wartości:
- bardzo dobra (0,5-1,5),
- dobra (1,6-2,5),
- zadowalająca (2,6-3,5),
- wystarczająca (3,6-4,5),
- niedostateczna (4,6-5,5).
Zgodnie z powyższym w klasie – opony zimowe 185/65R15 T wśród trzech najlepszych rodzajów opon znalazły się: Goodyear UltraGrip 9 (2,2), Michelin Alpin A4 (2,3), a także Nokian WR D4 (2,7). Z kolei w ramach kategorii – opony zimowe 225/45R17 H najlepszą ocenę otrzymały: Dunlop Winter Sport 5 (2,2), Pirelli Winter Sottozero 3 (2,9) oraz Firestone Winterhawk 3 (3,0), (www.motofakty.pl).
Tagi: opony, opony zimowe